Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä – yhdistelmän suurin sallittu massa jatkossakin 76 tonnia

Liikenne- ja viestintäministeriö tiedotti tänään, että valtioneuvoston asetus uusista ajoneuvoyhdistelmien mitoista tulee voimaan 21.1.2019.
Ajoneuvoyhdistelmien suurin sallittu pituus tieliikenteessä nousee nykyisestä 25,25 metristä 34,50 metriin. Puoliperävaunu- sekä keskiakseliperävaunu yhdistelmän massoissa on tapahtunut muutoksia, mutta suurin sallittu massa tulee säilymään ennallaan 76 tonnissa.

Asetuksen voimaantulon myötä tieliikenteessä saa käyttää uudentyyppisiä, nykyisistä poikkeavia ajoneuvoyhdistelmiä. Ajoneuvojen suurin tiellä sallittu pituus nousee 12 metristä 13 metriin, pois lukien linja-autot. Puoliperävaunun uusi vetopituus on 18 metriä, jolloin kuormatilan ulkopituudeksi muodostuuu 19,6 metriä ja varsinaisen perävaunun pituus etutelin keskeltä mitattuna on 16 metriä, jolloin kuormatilan ulkopituudeksi muodostuu 17,6 metriä.

Kuorma-auton ja puoliperävaunun yhdistelmän suurin sallittu pituus nousee 16,50 metristä 23 metriin. Auton ja keskiakseliperävaunun yhdistelmän suurin tiellä sallittu pituus on jatkossa 20,75 metriä.

Suurin sallittu yhdistelmämassa pysyy ennallaan

Ennen asetusmuutosta poikkeavan mittaisia ja painoisia HCT-rekkoja on kokeiltu vuodesta 2013 lähtien. Nykyisen tieverkon alustava tarkastelu osoitti, ettei nykyistä suurinta sallittua 76 tonnin yhdistelmämassaa voida korottaa kestävästi koko tieverkolla. Liikenne- ja viestintävirasto voi myöntää yleisesti sallitut raja-arvot ylittäville ajoneuvoyhdistelmille määräaikaisia poikkeuslupia.

Ajoneuvoyhdistelmillä tarkemmat vaatimukset

Pitkiltä yhdistelmiltä vaadittavat kääntyvyys- ja vakausvaatimukset ovat tiukempia kuin mitä kokeiluissa on sallittu poikkeusluvalla. Lisäksi yhdistelmiltä vaaditaan ajoneuvon sivujen näkemiseksi kamerajärjestelmät, kehittynyt hätäjarrutus- ja kaistavahtijärjestelmä, elektroninen ajonvakautusjärjestelmä sekä sähköohjatut jarrut.

Kääntyvyysvaatimus saattaa vaikuttaa risteysalueiden suunnitteluun ja voi edellyttää nykyisissä risteyksissä rajoitusmerkkejä aivan kuten nykyäänkin.
Ajoneuvoyhdistelmien suurimpien sallittujen pituuksien muutoksilla arvioidaan saavutettavan merkittäviä hyötyjä mm. merikonttien kuljetuksessa, kappaletavaraliikenteessä ja elintarvikekuljetuksissa. Tämän tyyppisiä kuljetuksia on lähes puolet maanteiden tavaraliikenteestä.

 

Lue asetuksen taustoista aikaisemmasta blogistamme »

Keskustele aiheesta kanssamme Facebookissa »

Jaa artikkeli