Kuukauden Toplift-spesialisti: hydrauliikka-asentaja Aki Vaaljoki

Hydrauliikka-asentaja Aki Vaaljoki
”Räätälöinti tekee työstä mielekästä”

Hydrauliikka-asentaja Aki Vaaljoki on yksi niistä reilusta 20 kaverista, joita on kiittäminen Topliftin laadukkaasta tuotannosta ja jouhevasti hoidetuista huoltopalveluista. Ammattinimikkeensä mukaisesti Vaaljoki on erikoistunut hydrauliikkaan, mutta käytännössä häneltä onnistuvat kaikki Topliftillä tehtävät asennustyöt. Miehellä on tarvittavat luvat myös nosturikatsastusten tekemiseen.

Vaaljoki on työskennellyt Topliftillä vuodesta 2003 lähtien. Kollegoidensa keskuudessa hän on keski-ikäinen, nimittäin virkaiältään. Talossa on paljon nuoria osaajia, mutta myös kokeneita kavereita, jotka ovat olleet Topliftillä yritystoiminnan alkumetreistä lähtien. Lappeenrannan ammattikoulusta koneasentajaksi valmistunut Vaaljoki tuli taloon kerättyään ensin työkokemusta muun muassa Laroxilla ja Hyötypaperilla. Hyvästä työyhteisöstä ei ole ollut halua tai tarvetta lähteä muualle.

– Toplift on hyvä ja joustava työnantaja, jonka leivissä töitä on riittänyt. Työporukassa meillä on hyvä yhteishenki ja työjärjestelyt saadaan sujuvasti hoidettua. Kun työolosuhteet ovat kunnossa, sitä on itsekin valmis joustamaan. Työaikamme on tavallisesti se kahdeksan tuntia, mutta jos työt vaativat niin venytetään päivää, Vaaljoki sanoo.

Nopeasti, mutta luotettavasti

Vaaljoen mielestä hänen valttinsa asennushommissa on monipuolisen osaamisen ohella nopeus. Työtehtävät valmistuvat aina aikataulussa. Vaaljoki kuitenkin muistuttaa, että asennushommissa hosumiselle ei ole sijaa. Virheet työssä aiheuttaisivat helposti ongelmatilanteita asiakkaalle. Siksi tekemisen laadusta ja luotettavuudesta ei sovi tinkiä.

– Olen huomannut, että työkokemuksen karttuessa tekemisestä on tullut tehokkaampaa. Ylimääräinen kohellus on jäänyt pois ja sitä tulee keskityttyä paremmin olennaiseen, Vaaljoki pohtii.

Vaaljoella on parhaillaan työn alla neliakselinen Mersu, johon asennetaan Topliftillä vaijerilaite ja trippelin kevennin sekä hydrauliikkavalmius nosturille ja perävaunulle. Mersun varustelu, kuten useimmat muutkin Topliftin rakennusprojekteista, on räätälöity asiakkaan tarpeeseen. Asennustyöt tehdään Topliftin teknisen johtajan Jari ”Jate” Ikosen tekemän suunnitelman pohjalta. Vaaljoen tehtävänä on hoitaa kasausprojektiin kuuluvat hydrauliikka-asennukset, työkaveri puolestaan vastaa teräsrakenteista.

Tilaustöiden tekeminen keskeytyy aika ajoin, kun asiakkaat tuovat kalustoaan korjattavaksi. Tien päällä sattuu ja tapahtuu, eikä yrittäjillä ole aikaa seisottaa vikaantuneita autoja pitkään korjaamolla. Asentajien onkin tartuttava korjaustöihin ensi tilassa.

– Suurin piirtein puolet työajasta on sellaista, että pystyn suunnittelemaan tekemiseni ennakkoon. Toinen puoli täyttyy sitten erilaisista yllätyksistä eli käytännössä korjaustöistä. Niillä on aina kova kiire, Vaaljoki sanoo.

Vaihteleva työ motivoi

Monipuoliset työtehtävät ja asiakkaille räätälöitävien tilaustöiden haastavuus tekevät asentajan työstä mielekästä. Duuneihin ei pääse leipääntymään, kun vastaan tulee koko ajan uudenlaisia toteutuksia ja työssä pääsee oppimaan uutta. Oman mausteensa työpäiviin tuovat nosturikatsastukset, joita Vaaljoelle tulee tehtäväksi muutama kuukaudessa.

– Minulla on Inspectan myöntämä lupa katsastusten tekemiseen. Teen tarkastukset yleensä täällä Joutsenon toimipisteessämme, mutta jonkin verran tulee käytyä myös asiakkaiden luona. Yhteen katsastukseen kuluu aika kahdesta tunnista puoleen työpäivään. Katsastuksen yhteydessä havaitut puutteet korjataan saman tien.

Klassikkopyörät kiinnostavat

Vaaljoki nimeää siviilielämänsä kiintopisteiksi avovaimon, jota hän nimittää lemmikkiharrastuksen vuoksi leikkisästi kissanaiseksi, ja kolme brittiläistä klassikkomoottoripyörää. Kotoa löytyy yksisylinterinen ja 350-kuutioinen, Helsingin olympiavuoden verovapaa BSA sekä 500-kuutioinen Triumph vuosimallia -65 ja 650-kuutioinen BSA vuodelta -67.

Vaaljoen ihastus vanhoihin kaksipyöräisiin on äitynyt niin syväksi, että Lappeenrannan omakotitalokin on valittu niiden ehdoilla. Ainakin osittain. Nyt kolme komeaa pyörää majailevat 80-neliöisessä autotallissa, jonka neliöistä 50 ovat lämpimiä.

– Kaikki vanhemmat pyörät kiinnostavat. Kun niillä ajelee, ei helposti tule samanlaista vastaan. Kesällä ajan paljon. Pisimpään minulla olleella pyörällä, Triumphilla olen ajanut kymmenessä vuodessa noin 80 000 kilometriä. Osallistun myös joka vuosi ennen juhannusta järjestettävään Brittiralliin, johon osallistuu 400–600 harrastajaa. Tänä vuonna ”ompeluseura” kokoontuu Visulahdessa.

Vaaljoki tunnustautuu myös innokkaaksi matkailijaksi. Viimeisten viiden vuoden aikana hän on visitoinut ainakin Thaimaassa, Kroatiassa, Tshekissä, Australiassa, Espanjassa, Tanskassa ja Norjassa.

– Australiassa olen käynyt pariin otteeseen 1,5 kuukauden reissulla. Työnantajalle iso kiitos näiden matkojen mahdollistamisesta. Sain niputtaa kesälomani sekä ylityövapaani yhteen, joten näinkään pitkälle reissulle ei tarvinnut ottaa palkatonta vapaata, Vaaljoki kiittelee.

 

 

Lataa maksuton ostajan opas!

 

 

Jaa artikkeli